Ayuh Bersama-Sama

Terima Kasih ;)

Monday, January 25, 2016

Pilihan DIA

Bila Dia memilihi kita dalam ujianNya.. syukurlah
‪#‎mogaAllahredha‬
Nik Farhana Binti. Mohammad Mat Dehan

Zikir

Malas berzikir, menyebabkan hati boleh mati.
Allah.

Bro, kenapa Engkau Takut Sangat DiTarbiah?


Biasa muslimin je, tegur muslimat.. jaga aurat.. Sekarang turn aku lak..
Aku heranlah dengan engko ni, Engko pergi ke majlis ilmu sana sini. Engkau minta team kita buat program tarbiah.
Tapi, bila part Program aku nak masukkan Tarbiah sikit, Engko komplen itu ini.. tak sesuai lah.. nampak ganas lah...
Eh, bro... Aku ni perempuan bro... Aku pernah diseksa dalam program Tarbiah... Ye lah.. jatuh longkah, dipukul, diterjang, ditampar..
Wat lek lah bro... bukan nak berlagak... aku bukan tak takut.. aku bukan tak malu... aku menangis gak... kene seksa depan orang ramai... malu lah weii...
Tapi satu lah bro, kesan tarbiah.. aku sayang nak tinggalkan jemaah.. aku akan jaga ukhwah.. aku jaga nama ahli jemaah aku..aku boleh pergi mana-mana pun.. orang tak boleh sentuh fikrah aku..
Alhamdulillah.. tu aku sedar kesan Tarbiah...
Tapi aku sedih lah bro, Engko MUSLIMIN kot...
Tapi bagi aku, Engko Lembik.
Terpaksa aku cakap.
Supaya Ko sedar!!!!
Kami ni MUSLIMAT yg harapkan MUSLIMIN di barisan hadapan.. bukan kami muslimat yang lembik ni.
Kami muslimat harap jemaah berdiri mantopp.. sebab muslimin ni berjiwa kental... kami boleh tumpang.
Tapi kalau ko bro, yang tumpang atas kekuatan kami.. wat apa bro..
Tu dah lari jauh.. engko pun faham bro
Dah lah.. kalau aku cakap banyak, ko kata aku bebel.
Aku harap sangat.. lepas ni, kalau prgram ko janganlah takut Tarbiah Jasmani dan Rohani ..
Engko Tahu bro... budak kecik kat mesir, syiria tu.. dah kene terajang ... tembak.. wat lek.. boleh senyum ja..
Aku harap ko pun gitulah... jangan nak slow sangat.
Takyah wat lembik2.. sedangkan engko tahu hakikatnya.
Maaf salah silap aku bro.
Wat lek, wat perubahan.
Orait.
Kalau aku tulis ayat skema, ko kata aku gedik.
Kalau aku tulis ganas, ko kata aku x padan dengan perempuan.
Ikut suko ko lah.. nak cakap apa.. asalkan meseg aku sampai.
ok. Good luck !
By_PedangGigih
06.1.2016
12.27am

Wanita, Ketika ditanya kenapa kamu tak solat?

Wanita, Ketika ditanya kenapa kamu tak solat?
1. Saya, tak bawa telekung solat.
Jawab: maka itulah salah satu hikmah, kenapa kita perlu menutup aurat dengan sempurna. Supaya, pakaian kita juga boleh jadi pakaian solat kita.
2. Saya, tak nak tanggalkan make up saya, nanti susah....(bla-bla-bla...)
Jawab: Adakah make up itu nak kekal hingga ke kubur? Tiada pertanyaan dalam kubur, "Kenapa masuk kubur, tak make up ni?..."
3. Tak sempat, kerja banyak.
Jawabnya : Kerja kamu tu dapat beli syurga ke?
4. Saya keputihan lah, nanti risau tak sah.
Jawab: Islam kan da ajar cara untuk bersihkan... (mestilah membersihkan _____nya, berwuduk, memakai apa jenis pembalut atau dengan kata lain, mungkin memakai tisu, pad, kain atau panty liner khusus buat orang yang mengalami keputihan, kemudian terus mengerjakan solat (al-Fatawa al-Jaam’ah li Mar’ah al-Muslimah). Jika keputihan terkeluar sewaktu kita solat, maka itu tidak mengapa kerana ia di luar kawalan kita.)
5. Susahlah, anak kecil ganggu.. tak khusyuk.
Jawab: Lebih baik anak kecil ganggu, kerana mereka masih kecil, sekurang-kurangnya, mereka belajar untuk solat. Dan ini, adalah latihan mendidik anak. Lepas selesai solat, letak anak di atas riba, ajar berzikir dan berdoa.
6. Penatlah......
Jawab: Agak-agaknya, kene pukul dalam kubur, disesksa dalam neraka kerana tak solat itu, tak penat ke?
Renung-renungkanlah wahai muslimah sayang.
muslim+ah = orang Islam , wanita.
Yang baik, share kan.. agar sama-sama kita ingatkan...
Tiada alasan....
Allah sayang kita.

Aku di uji terlalu lama

Seharusnya,
waktu aku bertanya...."Ya Allah, kenapa aku diuji terlalu lama, sedangkan aku melihat mereka sedang bahagia...",
waktu itu, aku lupa... Allah menyayangi aku dan tarbiah aku untuk jadi lebih kuat, dan makin kuat.


Allahuakbar!!!
Berderai air mata, sentap...
Firjani Wa Fa'iqoh. bertabahlah.

BFF Forever


Dalam persahabatan makin indah dan kukuh sekiranya kerana DIA. Bila kerana DIA, kita akan semaikan kejujuran dan kepercayaan dalam ukhwah.




Tak kira bangsa, agama, dan budaya.. 

Kita berhak berkongsi ilmu dan perasaan dalam menyemai kasih sayang..
(khususnya wanita buat wanita dalam garis panduan agama, dan sebaliknya) 

Berkongsi ilmu adalah cabang kejituan pemikiran. Cetusan idea, dan luasnya pengetahuan. 

Hargailah

Sikap manusia yang menghargai selepas pergi, itu yang perlu diubah. 
Hargai insan yang hadir dalam hidup kita mengikut panduan agama. 
Yang berhak disayangi, sayanglah. 
Yang berhak dirindui, rindulah.
Yang telah dipertanggungjawab, bertanggungjawablah. 
Jelas.
Bila dia pergi, baru menyesal.
Nanti banyak kita rugi.



Takdir

Salamun alaykum...


Buat pembaca yang hamba kagumi semuanya.
Kisah kali ini,
berkaitan

Takdir.

Siapapun tak menyangka takdirnya. Kita gambarkan naik kereta Ferarri, tapi kita hanyalah dapat naik kereta Saga.

Apa yang Allah takdir itu bersesuaian dengan keadaan kita waktu itu. Walaupun perit, percayalah padaNYA.

Begitu juga dengan hamba..
Sekian lama hamba menyepi, kerana untuk menerima sesebuah takdir dan ketetapan itu perit.
Perjuangan bersangka baik, demi mengharapkan redha Allah itu amatlah tajam, kerana bergelumang dengan nafsu sendiri.

Takdir.
Takdir.
Takdir.

IMAM THOHAWI

Imam Thahawi dalam Tafsir Al-Tahawi menguraikan soal takdir sebagai berikut:

Takdir adalah setiap sesuatu yang berjalan dengan takdir atau ketetapan dan kehendak Allah. Kehendak Allah itu lestari. Dan tidak ada kehendak bagi manusia kecuali atas kehendak Allah. Apa yang dikehendaki Allah maka terjadi, apa yang tidak dikehendaki tidak terjadi. Tidak ada yang bisa mencegah pada takdir-Nya. Tidak ada yang dapat menandingi hukumnya. Dan tidak ada yang dapat mengalahkan perintahNya.

Iman pada takdir ada empat tingkatan:
1. Iman pada ilmu Allah yang qadim (dahulu)
2. Iman pada tulisan Allah di Lauhul Mahfudz
3. Iman pada kehendak Allah yang terjadi dan kemampuan (qudrat0 Allah yang menyeluruh.
4. Iman pada kemampuan Allah mewujudkan setiap makhluk. Dia-lah Sang Pencipta sedang yang lainnya adalah yang dicipta (makhluk).

Memperdalam tentang takdir tidak boleh, Rasulullah telah melarang kita. Asal dari takdir adalah rahasia Allah atas makhluknya yang tidak diketahui malaikat dan Rasulnya.

Mendalami soal takdir ini akan merugikan, dan melewati batas. Hati-hatilah dari hal itu agar tidak terjadi kebingungan berfikir dan was-was. Allah telah mempersimpit ilmu tentang takdir pada makhluknya dan melarang manusia dari mencarinya sebagaimana firman Allah dalam QS Al-Anbiya' :23 "لا يُسْأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُونَ" Dia tidak ditanya tentang apa yang diperbuat-Nya dan merekalah yang akan ditanyai.

*********************************************************************************

وما تسقط من ورقة إلا يعلمها، ولا حبة في ظلمات الأرض ولا رطب ولا يابس إلا في كتاب مبين

Artinya: dan tiada sehelai daun pun yang gugur melainkan Dia mengetahuinya (pula), dan tidak jatuh sebutir biji-pun dalam kegelapan bumi, dan tidak sesuatu yang basah atau yang kering, melainkan tertulis dalam kitab yang nyata (Lauh Mahfudz)"

- QS Al-Hadid :22


Bolehkah kita mengubah takdir?

In shaa Allah.. Allah Maha Mengetahui..
Kita boleh berdoa, memohon kepadaNya apa yang terbaik.
Percayalah.
Bersangka baiklah padaNYA.

PASTI hati kita tenang.


لا يرد القضاء إلا الدعاء، ولا يزيد في العمر إلا البر.

Artinya: Takdir tidak bisa ditolak kecuali dengan doa. Umur tidak bisa bertambah kecuali dengan amal kebaikan.

- Hadits Bukhari & Muslim

Dalam menafsiri QS Ar-Ra'd ayat 39 para Sahabat berbeda pendapat terutama antara Ibnu Abbas dan Umar dan Ibnu Mas'ud. Umar dan Ibnu Mas'ud punya pendapat yang menyejukkan di mana merke menyatakan bahwa takdir itu bisa berubah dengan ijin dengan kehendak Allah. Ini pandangan yang selaras dengan firman Allah dalam QS Al-Ra'd ayat 11.

Husain bin Mas'ud dalam Tafsir Al-Baghawi 4/325 mengutip kedua pendapat tersebut:


Artinya: Ibnu Abbad berkata, "Allah menghapus apa yang Dia kehendaki dan menetapkan (apa yang Dia kehendaki) kecuali rizki, ajal, bahagia dan derita. Kami meriwayatkan dari Hudzaifah bin Usaid dari Nabi: "Malaikat masuk pada sperma setelah menetap di rahim selama 40 atau 45 malam. Lalu bertanya: Ya Tuhan, apakah ia menderita atau bahagia? Lalu keduanya ditulis. Malaikat bertanya lagi: Perempuan atau laki-laki? Lalu ditulis. Lalu ditulis juga amalnya, jejaknya, ajalnya, rejekinya. Lalu buku itu ditutup, tidak ditambah dan tidak dikurangi."

Dari Umar dan Ibnu Mas'ud keduanya berkata: Allah menghapus bahagia dan derita. Dan menghapus rejeki dan ajal dan menetapkan apa yang Dia kehendaki.

Diriwayatkan dari Umar bahwa ia pernah bertawaf di Baitullah sambil menangi dan berdoa: Ya Allah apabila Engkau menulisku termasuk orang yang berbahagia maka tetapkanlah. Apabila Engkau menulis aku sebagai orang yang menderita, maka hapuskanlah. Tetapkanlah aku sebagai orang yang beruntung dan diampuni karena Engkau dapat menghapus apa yang Engkau kehendaki dan menetapkan. Di sisiMu induk kitab. (Hadits yang serupa dari Ibnu Mas'ud).

Dalam sebagian Atsar (perkataan Sahabat) diriwayatkan: Seorang laki-laki sisa umurnya 30 tahun. Lalu dia memutskan silaturrahim maka dipanjangkan usianya menjadi tiga hari. Laki-laki lain usianya tersisa 3 hari, tapi ia rajin bersilaturrahim maka umurnya diperpanjang menjadi 30 tahun.



RUJUKKAN :
1. http://www.alkhoirot.net/2014/08/takdir-islam.html

cap ayam

iluv ISLAM