Ayuh Bersama-Sama

Terima Kasih ;)

Monday, September 6, 2010

MENGAPA BERPURDAH....



























Ramai yang tertanya-tanya....andai seorang wanita itu berpurdah....Mengapa dia pakai purdah?????itulah persoalan yang sring diutarakan....Disini ingin ku kongsi dengan kalian, satu kisah realiti....satu cerita.... tentang seorang wanita yang berpurdah....mengapa dia ingin sanggup berkongsi dengan kalian,mungkin untuk menjawab persoalan MENGAPA DIA BERPURDAH............

sebuah kehidupan yang tercipta, tiak seeti yang kita jangka, tidak seperti yang kita rancang...mungkin adakalanya pahit....dan ada kalanya manis...sebuah kehidupan itu bermula.... dengan satu langkah...aku disini, untuk menyingkap kembali satu cerita indah dan seram dalam lipatan sejarah hidup ku..... aku mula menjejakkan kali mlangkah ke arus dewasa...dunia remaja..mungkin kerna aku suka melihat, putri-putri cantik , anggun yang memakai tudung labuh... manisnya mereka.... keayuan mereka terserlah...aku terima lamaran umi untuk belajar di sekolah agama.... salah satunya kerna terpikat dek tudung labuh....akhirnya aku dapat memakai tudung labuh...Alhamdulilah...sememangnya sukar untuk istiqmah kan?, ada antara sahabat ku pernah berkata. "PANAS!!", entah lah .. mungkin bagiku ia tidak terlalu panas.. aku gembira...Alhamdulillah....syukur.....
hari meniti hari, bulan dan tahun sudah berubah... kini hari ku jatuh cinta untuk berniqab...tapi, apakah aku layak untuk memakainya... sedangan aku bukanlah seorang manusia yang warak?? , apakah pandangan keluarga ku???, apakah mereka mengizinan aku???..biarlah masa yang menentukan nya....biarlah takdir yang merialisasikan kehidupan ku... tibalah waktu,seorang wanita memberi kenyakinan untukku mencuba memulakan langkah ku untuk berniqab.. Sue, itulah panggilan padanya... dia telah berpurdah. banyak cerita dia kongsi dengan ku... aku amat tertarik....aku ingin!!!!!!!!.....langkah pertama ku, sewaktu sambutan hari raya di sekolah, aku cuba untuk memakai purdah, walaupun tiada kelulusan daripada pihak sekolah membenarkan pelajar untuk berpurdah, namun aku pasti ini adalah langkah ku... aku pasti lakukan... dengan kata-kata perangsang daripada Sue, aku bangkit untuk mencuba. Ramai yang tekejut, tapi apa ku kisah, kata-kata sindiran ku etak di tepi... AKU ADALAH AKU!!!!.... dan, saat ayahda ku datang untukmengambil slip keputusan exam ku... aku tahu dia terkejut, kerana waktu dia menghantar ku pada awalpagi hari itu, muka ku tidak tertutup..tapi sekarang... em, aku tahu... fikiran ayahda melayang memikirkan aku. aku terus menyahut tanggan ayahda.... memeluknya dihadapan sahabat-sahabat ku, ayahda hanya tersenyum.... aku sudah bersedia menghadapi detik seterusnya....Alhamdulillah... ayahda hanya senyum, tanpa mengomen langkahku itu....

Setelah hari itu pergi meninggalkan aku, ada kawanku yang mengeluarkan kata-kata yang menjatuhkan aku kerna aku tidak memakai purdah waktu belajar di sekolah . tidak mengapa, mungkin dia tidak tahu tentang undang-undang sekolah.itulah tanggapanku padanya. Pesan ustazah, Istikharahlah..... aku perlu mencari jawapan tehadap persoalanku.... "Apakah wajar aku berpurdah???", untuk lebih yakin aku lakukan istikharah, istikharah yang ku lakukan sering mengatakan "aku harus berpurdah" ... Ya Allah........ apakah aku harus???? tiba satu masa, aku terkena satu alergik pada muka ku... entah mengapa?,aku pun keliru..... apayang aku suka makan, itulah yang menyebabkan muka ku menjadi bengkak-bengkak... apa yang terjadi pada ku???apakah kerna dosa - dosa ku????puas aku berfikir , mengapa ia berlaku kepada ku?? usrahti juga bimbang dengan ku.. tetapi , datang ilham mengatakan padaku... "BERPURDAHLAH" ... Ya Allah...... apakah ini yang Engkau mahukan daripadaku???? .......apakah ini cara MU mengaturkannya???? Ya Allah..... suatu hari, aku makan kacang, itulah makanan yang menjadikan muka ku berubah bengkak.... sebelum aku makan, aku menyatakan sesuatu ... "Ya Allah, seandainya aku makan kacang ini...muka ku jadi bengkak... itu menunjukkan Engkau menginginkan ku berpurdah".... dan muka ku menjadi bengkak.... YA ALLAH....... namun, aku masih belum kuat untuk brpurdah .... dengan istiqamah....Ya Allah..... Setelah sekian lama , hati ku gelisah dengan soalan PURDAH, aku teruskan mengumpul kekuatan untuk berpurdah????, sesungguhnya ia bukan senang untuk dilakukan.... perlukakan kekuatan, semangat...... n persedian untuk menghadapi hari muka.... Ya Allah bantulah daku........bantulah daku.....

setibanya detik, dunia dilanda satu virus yang meragut beribu-ribu nyawa..... dan Malaysia, jua tidak telepas daripada wabak ini.... dan saat itu,hatiku terdetik lagi " Ya Allah, sandainya wabak ini melanda sekolah ku, maka Engkau menginginkan aku memakainya...", apakah aku harus bebuat begini???? apakah caraku ini betul????? Ya Allah , ampun kan aku........ ampunkan dosa-dosa ku.... Ya Allah... aku, sekali lagi diburu keresahan hati.... SEKALI LAGI, .... dan, Allah telah menetapkan sekolah ku terkena wabak ini.... Ya Allah......sekali lagi, soalan ku terjawab..... tapi mengapa????mengapa???mengapa dulu aku tidak terfikir sejauh ini??? dan mengapa fikiran ku melayang ..... dengan sejuta persoalan....... Ya Allah.......

Sekarang aku harus membuat keputusan…. Aku tidak akan membiarkan, hari ku resah lagi…. Aku harus bersedia…. Dengan kehidupan mendatang…. Aku harus……. Ya Allah, berikanlah aku kekuatan….. kekuatan….. untuk meneruskan perjuangan ini….

Aku telah brtanya ustazah, apakah hukum memakai purdah. Dengan jawapan yang lengkap, ustazah menjawab prsoalan ku…. “ Hukum berpurdah, sebahagian besar ulamak mengatakan wajib wanita berpurdah dan hanya sebahagian kecil ulamk mengatkan haru
s bukak atas sebab tidak menimbulkan fitnah.” . fikiran ku melayang mengimbau kisah ku dahulu, aku pernah dikatakan bercinta dengan seorang lelaki, yang tidak pernah aku memberi hatiku padanya…… , Ya Allah…. Aku tidak ingin melakukan fitnah, aku ingin jauh daripada melakukan fitnah… buku yang berjudl “Fitnah Wanita’, yang ku pinjam di maktabah banyak menerangkan fitnah wanita. Menuruk kata-kata buku itu, fitnah yang wanita lakukan amat banyak, ketika mereka jalan, pakaian mereka, dan setiap apa yang mereka lakukan… banyak menimbulkan fitnah apabila si wanita itu, tidak menjaga hati mereka…. Ya Allah… apakan aku tergolng dalam golongan ini???? Ya Allah, ampun kan aku…. Sesunguhnya aku tidak ingin melakukan kejahatan ini….. Ampunkan Aku…….

Aku kini bertekad untuk berpudah, mungkin ini adalah langkah terbaik yang harus aku lakukan …. Aku akan lakukan kerna Mu Ya Allah…. Kerna Mu Ya ALLAH… Kerna aku YAKIN DENGAN MU YA ALLAH….. YA ALLAH….. aku akan harungi dugaan yang mendatang Kerna Mu….. KERNA MU……… Ya Allah….
Seorang sahabat, mengatakan dia akan berpurdah ketika virus ini melanda, itu adalah saranan ayahnya yang juga ustaz yang amat aku kagumi… aku jadi lebih berkenyakinan untuk melakukannya. SEtelah mendapat kebenaran guru disiplin untuk berpurdah.. aku lebih bersemangan.. Terima kasih Ya Allah, Engkau telah memudahkan jalan ku…. Alhamdulillah…. Tibalah detik kemanisan bagi ku, Alhamdulillah…. Kini aku telah berpurdah…. Aku telah berpurdah… Alhamdulillah…. Ya Allah…. Terima Kasih …. Banyak yang berlaku pada hari pertam aku berpurdah…. Aku laluinya dengan bantuan Allah….. alhamdulillah…..

Di sekolah, aku tidak menghadapi banyak masalah untuk berpurdah… mungkin, kesukaran untuk makan dan sukar untuk brinteraksi…. Tapi lama-kelamaan aku makin biasa… Alhamdulillah….. Allah membantuku…. Alhamdulilah…. Aku diduga dalam keluargaku…. Mungkin, mereka tidak tahu hakikat mengapa aku berpurdah… mungkin, ini adalah salah ku… tidak menerangkan kepada mereka mengapa aku berpurdah…. Itu adalah kelemahan aku, aku telah segala kata-kata kerana aku tahu, itu bukan salah mereka…. Walaupun, air mata sering mengiringi aku…. Namun, aku yakin padaNya…. Dan Aku tahu,mereka pasti akan tahu suatu masa nanti…. Walaupun apa yang berlaku, aku akan teruskan berpurdah… Ya Allah kuatkan lah aku,….

Kini, wabak itu sudak makin reda…… AlHAMDULILLAH…. Dan kini aku berseorangan berpurdah…. Sahabat ku terpaksa meninggalan purdah kerana dia menemui jawapan nya dengan Istikharah… tapi, aku tidak boleh,kerana jawapan istikharahku…. Menenjukkan aku agar meneruskan…. Walaupun ku tahu, dia sedih untuk meninggalkan purdah…. Aku tahu dia menghadapi tomahan sewaktu meninggalkan purdah…. Allah mengujimu sahabat….. Allah menyayangimu sahabat… Kuatlah semangatmu….. kuatlah kerna Allah….. sahabat, ku yakin dengan kekuatan mu… kau mampu….. teruskan lah perjuangan mu….
Ya Allah… kami serahkan kepadamu roh dan jasad kami…..

Suatu hari, aku telah merancang dengan pejuang-pejuang agama di sekolah ku untuk mengadakan program qiamullai di salah sebuah rumah sewa, tetapi rancangan kami tidak kesampaian apabila hujan lebat yang berkemungkinan banjir yang berlaku …. Jadi, denagn perasaan sedih, kami terpaksa membatalkan impian ini… tapi, sebagai naqibah untuk adik-adik perjuangan ku, aku telah menetapkan mereka agar tetap melakukan juga qiamullai walaupun tidak dalam program…. Dan mereka menerima tanpa sebarang alas an… Alhamdulillah…. Ya Allah…. Kami berserah kepadaMu….. Ya Allah….
Malam itu, aku tidur lambat, entah lah mengapa sukar untukku tidur….. Ya Allah…aku ingin menunaikan janjiku… aku haus bangun…untuk berqiamullai…. Semua ahli rumah ku telah melelapkan mata mereka begitu jua sahabat ku…. Aku lihat, dia lena disisiku….. Mungkin, dia tenang dengan mimpi nya… aku membaca doa seterusnya beberapa ayat Al-Quran, yang memang menjadi kunci untuk memudahkan aku melelapkan mata…. Alahmdulillah…. Dan aku telah melayari satu mimpi…….. “…………. Dalam mimpi ku itu, ku melihat ramai ulamak-ulamak yang sedang solat berjemaah di sebuah masjid putih… Ya Allah, sesungguhnya bukan mudah untuk ku bermimpi ulamak-ulamak… aku selalu berharap untuk bermimpi dengan ulamak kerna ku tahu, mereka lebih rapat kepada Mu daripada ku YA ALLAH…. , Tetapi mengapa mereka solat dengan berbaring… Ya Allah, muka mereka kelihatan pucat dengan wajah bersinar-sinar… Ya Allah, wajah mereka amat bercahaya…. Ya Allah… indahnya muka mereka. Tapi, mereka solat berjemaah sambil berbaring .. Ya Allah…. Apakah maksud Mu????? ” Ya Allah, apakah Engkau ingin mengatakan kepada ku bahawa, kini ulamak-ulamak bakal tiada?????? Ya Allah …….

Apakah dunia akan jadi tanpa ulamak?????? Ya Allah…….. sesudah mimpi ulamak-ulamak itu, mimpi ku terus bersambng dengan satu keadaan… in jua adalah mimpi… “ sewaktu ku ingin membeli di sebuah gerai, aku mempunyai duit RM2 dan aku membeli satu barang dengan harga RM1.80…. aku memberi kepada peniaga itu RM 1.70, dan dia mengatakan kepada ku bahawa idak cukup 10 sen , oleh itu aku memberi kepada peniaga itu 20 sen, dan aku minta balik balik ku 10 sen kerna aku tiada duit… dan aku amat memerlukannya…. Tetapi tauke itu mengatakan, dah tiada baki lagi…. Sudah cukup… dan dia juga kata, ikut dialah, kerna dia adalah peniaga… Ya ALLAH… aku amat memerlukan duit itu….. ” apakah maksud mimpi ku yang kedua ini??? Apakah sekali lagi Engkau ingin menunjukkan kepadaku telah berlaku penindasan dalam jual beli?? Ya ALLAH…. Dan mimpi ku terus bersambung dengan satu lagi kisah…. “ mengenai wanita berpurdah…. Ya Allah….. ini adalah kisah golongan yang sama dengan golongan ku…. Ya Allah… aku melihat banyak bom-bom yang meletup dan… golonagn ku yang di tindas… dalam mimpi ku itu, dunia ingin menghapuskan golongan wanita ang berpurdah… Ya ALLAH…. Apakah amat hina golongan orang yang melakukan sesuatu untuk agama Mu … Ya Allah… dan sesiapa yang memakai purdah akan dibunuh!!!!! Aku melihat, ramai yang berpurdah berlari-lari kesana ke sini… menyelamatkan diri , menyelamatkan pakaian mereka,… mempertahankan pegangan mereka… aku juga melihat, ada pejuang yang mempertahankan pegangan mereka yang syahid di bom…, Ya Allah!!!!!! Aku tak sanggup untuk menceritaka pada kalian…. Aku takut…. Ini terjadi…. Aku tidak ingin!!!!!!!!!!!!! Aku melakukan ini kerna Allah… bikan kerana dunia!!!!!! Dan aku juga yakin pada insan yang berpurdah yang lain… Ya Allah…. Aku juga berlari untuk menyelamatkan diri ku,…. Aku beralih dari satu tempat ke satu tempat… amatlah perit…. Menghadapi situasi ini… aku berharap agar ini tidak menjadi rialiti… aku seteruslah masuk ke sebuah kedai yang tiada penghuninya lagi… dan waktu itu, aku memakai jubah dan berniqab…. Dan aku cuba untuk menukur jubah dan tubung berserta niqab ku… aku telah buka tudung dan ingin menukar jubah ku… aku berazam , AKU TIDAK AKAN MENUKAR JUBAH KU, DAN AKU AKAN BERJUANG MEMPERTAHANKAN PURDAH… itu adalah janji ku… Ya Allah… . waktu itu juda sekelompok wanita yang bertubung tetapi tidak berniqab dating memijakku… bersama mereka ada senjata.. Ya Allah, sakit badan ku di pijak… Ya Allah… mereka mencari wanita yang pakai purdah… Ya Allah… tudungku, aku pin kan dengan purdah… Ya Allah… pasti aku akan mati Ya Allah… bagaimana aku ingin buang purdah yang telah ku pin kan ???? Ya Allah… badan ku masih dipijak dangan perasaan benci oleh perempuan yang memboikot goongan kami itu… HATI ku beretik untuk berkata “YA ALLAH… DENGAN KUASA MU, DENGAN KEAJAIBAN YANG BISA ENGKAU LAKUKAN…. YA ALLAH BATULAH AKU>……. YA ALLAH….”, dengan kuasa Allah… purdahku jatuh sewaktu perempuan itu, mengangkat tudungku… Alhamdulillah… dengan Kuasa Mu Ya ALLAH…. Engkau telah menyelamatkan nyawaku…. Ya Allah…. Perempuan-perempuan memeriksa tudungku…. Dan Alhamdulillah, tiada purdah yang sepatutnya berpin disitu… dan dia menghempaskan tudungku itu…. Dan terus memijak-mijak ku … sambil berkata “SELAMAT KAMU…’ Ya Allah…. Alhamdulillah….. “……. Ya Allah….. setelah itu, aku tersedar dari mimpi ku… an aku terus menangis…. Aku tidak ingin ini terjadi … Ya Allah…. Apakah harus aku harungi waktu ni???? Apakah ia bakal menjadi rialiti???? YA Allah…… AKU TIDAK INGIN…. YA ALLAH… apakah orang islam akan saling bermusuhan?????????? Ya Allah…. Apakah mereka akan menindas orang yang seagama dengan mereka????? Ya Allah… aku ida ingin ni terjdi?..... Ya Allah….


Begitu seksa orang yang ingin berjuang d jalanMU.. diwaktu manusia dalam kejahilan…. Ya Allah…. Ya Allah… apabila ku simpulkan kembali… 3 kisah aripada mimpi ku itu, itu adalah seperti tanda-tanda sebelum qiamat… Ya Allah…. Ampun kan aku…


penyakit alahan ku juga sudah tiada dengan tiba-tiba.... apabila ku serahkan hidup ku hanya untuk Nya... Allah mengaturkan urusan ku.... Alhamulillah....


Sahabat…. Simpanlah kisah ini sebagai peringatan… bukan ku ingin membangga atau pun apa… tapi ingin ku sampaikan peringgan in… dan mengapa aku terus berniqab …. Kerana Allah…. Kerna janji ku untuk mempertahankan….. ISLAM…

.

BANGKITLAH SAHABAT…. JADILAH PEJUANG AGAMA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!...

gerakkanlah langkah mu untuk ISLAM..............

10 comments:

  1. salam, syabas nik. InsyaAllah dengan niat kerana Allah nik boleh terus berpurdah. doa akak, moga hidup diberkati. amin~

    ReplyDelete
  2. w.salam..... terima kasih....... insyaAllah.... semoga anda juga berjaya....

    ReplyDelete
  3. Kenapa ayat macam????? Tak tahula..

    ReplyDelete
  4. assalam wbt...
    subhanallah... suka sangat wanita berpurdah ni...
    semoga dapat istiqamah ya.. insyaAllah... ^_^

    ReplyDelete
  5. salam...
    sayer baru berpurdah dan masih ber sekolah..
    saya hanya berpurdah apabila keluar dari bandar tempat tinggal saya...
    adakah sekolah anti sekolah agama????
    saya sangat teruja membaca kisah di atas kerana x banyak sekolah yang membenarkan pemakaian purdah...
    saya pun nak pakai purdah kat sekolah jugak.....

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah... baguslah kalau ada niat nak berpurdah. tak salah. malah ulamak2 amat menggalakkan wanita berpurdah. tapi, janganlah pula meletakkan syarat sendiri apabila memakai purdah. dan ingatlah Islam tidak sesekali membebankan umatnya.
    bagi wanita yang sudah berpurdah. jagalah sebaik2nya. jangan memcemarnya dengan akhlak yang tidak baik. semoga kita dirahmatiNya.. insyaAllah.

    ReplyDelete
  7. salam,,,,sye ingin memakai purdah...hati kecil sye nie terlalu inginkn pakai purdah....tapi dalam masa yg sma pelbgai soaln yg akn timbul dlm diri sye..contohnya bagaimana org sekliling sye??pkaian sye nnti walupun sye buknlh org sosial...kerjya sye nnti...smua bermain difikirn sye menybbkn sye jd serba slh....apa hrus sye lakukn??bila sye liht wanita yg pakai purdah hati sye lg kuat nk pkai....tpi itulh...bntulh sye...thanks =)

    ReplyDelete
  8. saya bersekolah tapi tidak tahu bagaimana untuk tanya kepada guru.

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum, sy aini sy berumor 14 tahun... sy teringin mahu berpurdah tetapi ayah sy x mengizinkan manakala ibu sy mengizinkan... setiap mlm sy berdoa agar.tuhan melembutkn hati ayah sy ...abah kata sy mengikut trend skrg..hmmmm ... sy jga terlalu terfikir "Knp aku nak sgt berpurdah.... niat sy kerana allah dan agama islam.. tetapi takot ada niat disebaliknye

    ReplyDelete
  10. Allah mempertemukan kita nik. Dengan izin Allah .. Semoga saya dapat punya kekuatan juga untuk istiqamah .. Allahu :'(

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

cap ayam

iluv ISLAM