Ayuh Bersama-Sama

Terima Kasih ;)

Tuesday, December 6, 2011

Hargai Sebelum ia Menghilang


Salamun a'laikum....

sahabat sekalian, suka hamba berkongsi cerita suka dan duka agar kita dapat ambil apa yang bai dan buruk. Alhamdulillah... banyak hamba belajar daripada penghijrahan hamba kali ini. ada baik dan buruknya. ia. Namun, kekuatan IMAN itu penting agar pergi kemana-mana dalam apa-apa situasi dan suasana tidak bisa merubah IMAN kita. InsyaAllah. 

     Apa yang cuba hamba kongsikan dengan sahabat kali ini ialah  HARGAILAH SEBELUM IA PERGI. emm...
Apa yang sahabat faham mengenai tajuk hamba kali ini? em... mengenai apa ye?. Cinta ke ? Manusia ke?.hmmm... 
apa pun, hamba cuba berkongsi apa yang hamba lalui setakat ini sekadar apa yang mampu disampaikan. Mugkin, pengalaman hamba bukanlah sebraa namun sekadar cerita usang yang bisa memperingatkan diri hamba sendiri sekali gus buat sahabat-sahabat jua. insyaAllah

     Setiap daripada kita ada perbezaannya, banyak atau sikit . bergantung pada indidu. Kan?. Alhamdulillah, makin lama haamba dalam penghijrahan ini, makin hamba menghargai apa yang hamba belajar dulu. rasa rugi,bila x fokus saat ust dan ustazah mengajar dulu. walaupun subjek itu bukanlah berkaitan dengan amali kita setiap hari, ia juga pentig untuk belajar. mngapa?. sebab, apabila kita menyampaikan sesuatu, pasti ada sesuatu kelainan yang kita ingin brkongsi. Apa yang kita tahu, kita ingin cuba sampaikan waaupun ia x seberapa, namun sangat penting.

bila hamba berada dalam kumpulan usrah yang sedikit ini, makin hamba hargai saat ustaz dan ustazah sampaikan tazkirah dulu. makin rindui untuk lihat ramai orang Islam mendengar tazkirah-tazkirah seperti dulu. Bruntunglah orang-orag yang dianggap asing. Walaupun sedikit, namun pentingnya istiqamah dan amalkan apa yang sedkit itu. 

Dulu, kita selalu soat berjemaah ramai-ramaikan?. em.. alhadulillah. selalu kita langkahkan kaki kita bersama-sama menuju ke rumah Allah, Masjid. namun, di persingahan hijra hamba kali ini, sukar untuk melihat dan buat gitu, kecualilah ada majlis-majlis tertentu sahaja. emm. berbeza x bereti tidak bersama. Bersukurlah daripada tiada siapa-siapa yang g soal berjemaah. kan.

       Alhamdulillah, penghijrahan ini dapat hamba melihat keadaan dua biah yang berbeza. Sekurang-kurangnya untuk kita brikir tentang hakikat hari ini. Maka berutungkah insan yang terus berjuang untuk kejayaan Islam .

jadi, em... ingatlah bahawa gunakan kesempatan yang ada, dan hayati srta amal setiap apa yang kita tahu. kerana kita tiadak tahu apa yang terjadi dihadapan hari. maka brsyukurlah.  dan ingatlah bahawa "ALLAH TIDAK AKAN JADIKAN SESUATU UNTUK SIA-SIA"

Maafkan hamba, Apa yang Baik datangnya daripada Allah, apa yang lemah tu adalah kerana kelemahan hamba . Namun, hakikatnya ia adalah ujia darpada Allah swt.....

sekian , wasalam.

_alamindah_

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

cap ayam

iluv ISLAM