Ayuh Bersama-Sama

Terima Kasih ;)

Sunday, February 3, 2013

Mempertahan Habib ‘Ali al-Jufri حفظه الله


Mempertahan Habib ‘Ali al-Jufri حفظه الله


Dicatat oleh al-’Abd al-Da’if: pada 22.5.10


Pengaruh Habib ‘Ali al-Jufri, tokoh pendakwah internasional, memang ditakuti oleh mereka yang tidak sependapat dengannya. Kebangkitan golongan Haba’ib (habib-habib) di masa mutakhir ini yang turut berdiri di belakang Habib ‘Ali juga mengkhuatirkan mereka. Mereka tidak mahu fahaman aliran perdana yang dibawa oleh Habib ‘Ali dan juga Habib ‘Umar akan menghalang dan membantutkan perkembangan aliran yang dibawa oleh mereka. Alangkah baiknya jika mereka ini bersama-sama mendokong agenda membetulkan IMAN umat Islam, bukannya membawa agenda yang kononnya mahu membetulkan AKIDAH umat Islam. Jika mahu juga membawa agenda AKIDAH, bukankah lebih baik jika segala dana dan usaha yang besar itu ditujukan kepada umat manusia di Amerika, Eropah, Afrika, China, India dan lain-lain yang masih belum berakidah Islam. Adapun masalah umat Islam sekarang ini ialah masalah IMAN… masalah IMAN yang serius.


Inilah isu yang difokuskan oleh pendakwah-pendakwah Islam yang tulus ikhlas seperti Habib ‘Ali al-Jufri dan lain-lain. Sudah ramai yang bertaubat di tangan beliau dan tidak kurang juga yang memeluk Islam dengan sebabnya. Namun, mereka yang tidak senang dengan pengaruh Habib ‘Ali ini telah melontarkan kepada beliau berbagai tohmahan buruk, seperti penyebar bidaah, pembawa khurafat, malah ada yang percaya beliau layak sebagai ahli neraka… نعوذ بالله. Masya’ Allah, inilah sunnah bagi para pendakwah. (Pendakwah-pendakwah Tabligh pun kena dengan dia orang ni dengan dituduh sebagai jemaah bidaah dan khurafat!)Antara kitab yang mengkritik Habib ‘Ali ialah kitab ‘Ila Aina Ayyuhal Habib al-Jufri’. Dikatakan Syeikh Mustafa al-Khin telah memuji kitab berkenaan. Bagaimanapun, beliau telah menarik balik kenyataannya itu (lihat sebelah atas teksnya) dan mengakui kesilapannya serta memuji ketokohan Habib ‘Ali. Alhamdulillah.Kitab tersebut telah dijawab oleh Syeikh ‘Abdul Hadi al-Kharsah dengan kitabnya ‘al-Radd al-’Ilmi al-’Alani’ (sila download) secara terperinci. Satu lagi kitab yang mempertahankan Habib ‘Ali ialah kitab ‘al-Jufri fil Mizan’ oleh Syeikh Habib ‘Abdur Rahman Salami (sila download) yang menjawab kaset ‘Hiwar Hadi’ Ma’a al-Syaykh al-Jufri’.


Semoga Allah Ta’ala memelihara Syaykhuna Habib ‘Ali al-Jufri dan semua para ulama Ahlus Sunnah wal Jamaah serta meninggikan darjat mereka di dunia dan akhirat. Amin. Semoga Dia juga menyedarkan orang-orang yang terpedaya dengan ilmunya lalu menyangka diri mereka sahaja yang benar dalam masalah-masalah tertentu, padahal mereka sendiri tidak pasti secara putus (qat’i) apakah itu sebenarnya adalah kehendakNya yang sebenar-benar di sisiNya. Semoga Allah menunjukkan kepada kita kebenaran dan meneguhkan kesatuan umat Islam Ahlus Sunnah wal Jamaah. Amin.


http://sawanih.blogspot.com/

http://pondokhabib.wordpress.com/2010/05/25/mempertahan-habib-ali-al-jufri-%D8%AD%D9%81%D8%B8%D9%87-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87/

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

cap ayam

iluv ISLAM