Ayuh Bersama-Sama

Terima Kasih ;)

Saturday, February 16, 2013

Wahai Sahabat Yang Pemurah




 Wahai Sahabat Yang Pemurah  yang menggelarkan diri sebagai "Hamba"

Deruan kisah dan memori bertalu di benak fikiran ku.  Teringatku kisah seorang pejuang yang bersamaku. Jernih sahaja mukanya.  Alhamdulillah… Allah mentaqdirkan ku mengenalinya. Sahabat.


Sungguh memori tu ku simpan di lipatan mimpi indah yang ku lalui. Syukur padaMu.. ku mengenali dia.

Bermulanya sejarah 2006, dalam sebuah kelas. Tiap-tiap pagi ku lihat dia dimejanya. Bersamanya tidak lari bersama Al-Quran. Sungguh… ku juga ingin begitu. Wahai Sahabat Yang Pemurah. Saat dia buat halaqoh bersama sahabat-sahabatnya, ku mendengar bicaranya. Dia bercerita tentang Dajjal, asal usul dajjal. Alhmdulillah….  Dia juga ada bercerita tentang dakwah
Ku berusaha untuk mengikut jejak langkahnya, apabila sampai waktu rehat , ku lihat dia ke Masjid sekolah… Entah apalah yang dia buat sedangkan orang lain sibuk menjamu selera  mengenyangkan perut, dia pula ke masjid. Ku selidik apa yang dia lakukan. Rupanya, dia dan sahabatnya yang lain sibuk solat sunat. Hebatnya mereka.


Sahabat yang pemurah. Sungguh ku bersyukur kerana ku bisa menganalimu. Sahabat…. Walau waktu itu dah berlalu…. Dan kini sudah 2013 dan dikau bakal menerajui pelajaranmu di tanah kering itu dalam perjuangan bersama teman mu Al-Quran. Subhanallah… Allah memilih mu… Sahabat.


Detik itu kian berlalu, namun memori itu tetap ku simpan rapi. Kerana perjuanganmu. Kerana ku tahu Allah menyayangimu sahabat. 


Dulu, saat kita bersama berjuang di medan itu, namun ku jatuh . Namun, dikau tetap disisiku. memberi sokongan dan kekuatan untukku kuat menghadapi dugaan itu. terima kasih sahabat yang pemurah. 


Sahabat ku yang pemurah.... ukhwah kita tetap bersama... Walau jarak memisahkan kita... Namun dikaulah sahabat yang ada bersam ku saat sedih , gembira, jatuh dan bangun.. Nasihatmu sentiasa dihati dan menjadi bekalku.. Terima kasih... Walau kita tidak sempurna dikotori dosa sendiri.. Namun ketahuilah.. Kita hamba Ilahi... dan DIA lah hanya berhak mengukur hati kita sahabat....  Ya Allah... kami pohon ampun di atas segala dosa-dosa yang pernah kami lakukan. Ampunkanlah kami.... Ya Allah.. satukanlah hati-hati kami  dalam redhaMu.. Ya Allah.... 


Sahabat.. ku tahu dikau sahabat yang Allah telah tetapkan untuk bersama dalam perjuangan kita... Sahabat... ku bersyukur padaNya kerana mentaqdirkan pertemuan ini.... Allhamdulillah... Sahabat.... Biarlah apa pun terjadi.. dikau sahabat ku... Ya Allah... hanya padaMu kuserahkan segalanya..... Ya Allah... terima kasih kerana hadiahkan ku seorang sahabat yang pemurah... 




Sahabat..... Maafkan ku Terima kasih... _adik_


terima kasih kerana kenalkan ku dengan ulamak ini.. Habib Ali al- Jufri

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

cap ayam

iluv ISLAM